با ما همراه باشید

نقد و بررسی

نقد و بررسی فیلم “مرد مورچه‌ای و زنبورک” – بدون اسپویلر

منتشر شده

در

دنیای سینمایی مارول پس از وقایع “انتقام جویان: نبرد ابدیت” (Avengers: Infinity War) وارد تاریک‌ترین دوران خود شد. تقریبا نیمی از شخصیت‌هایی که در طول این سال‌ها با آن‌ها آشنا شده بودیم، به دست “تانوس” (جاش برولین) و به کمک قدرت سنگ‌های ابدیت، مردند و جهان به آستانه نابودی کشانده شد. اکنون و پس از آن همه هیاهو، طرفداران مارول منتظر فیلمی متفاوت و به دور از آن فضای تاریک و ناراحت‌کننده بودند و این خوشبختانه همان چیزی است که “مرد مورچه‌ای و زنبورک” (Ant-Man and The Wasp)، اثر “پیتون رید” موفق به انجام آن می‌شود. دنباله‌ای که از داستان خود فراتر می‌رود تا کمی خنده و تفریح، همچون همان “مرد مورچه‌ای” اول، به ارمغان بیاورد.

دو سال از وقایع “کایپتان آمریکا: جنگ داخلی” (Captain America: Civil War) و عضویت “اسکات لانگ” (پل راد) در تیم “استیو راجرز” (کریس اوانز) در مقابل تیم “مرد آهنی” می‌گذرد. اسکات از رفقای قهرمانش که در زندانی به نام “ناو” دوران محکومیت خود را می‌گذراندند جدا شده است و به جای آن مشغول گذارندن حبس خانگی و تحت نظر یک مچ‌بند است. اسکات که شدیدا خسته و کسل شده و به اواخر دوران حبسش نزدیک شده است، ناگهان خود را مجبور به همکاری با “هنک پیم” (مایکل داگلاس) و “هوپ ون دین” (اوانجلین لیلی) می‌یابد، چرا که هنک متوجه شده است که زمانی که اسکات در قلمرو کوانتوم در طول رویدادهای اولین فیلم “مرد مورچه‌ای” (Ant-Man) سپری کرده بود، می‌تواند همان کلیدی باشد که برای بازگرداندن همسرش “جنت” (میشل فایفر)، که دهه‌های قبل در حد اتم کوچک شده بود، مورد نیاز است. از آنجا، این سه نفر ماموریتی خطرناک را آغاز می‌کنند که آن‌ها را با “بیل فاستر” (لارنس فیشبرن) معاون سابق هانک، “سانی برچ” (والتون گوگینس)، یک خلافکار سابقه‌دار و همچنین یک قاتل پیشرفته به نام “روح” (هانا جان کامن) که می‌تواند از دیوارها رد شود، روبرو می‌کند.

Marvel, Ant-Man and The Wasp, Scott Lang, Michelle Pfeiffer, Hannah John-Kamen, Paul Rudd, Evangeline Lilly, Michael Douglas, The Avengers, مرد مورچه‌ای و زنبورک, دنیای سینمایی مارول

اولین چیزی که در مورد “مرد مورچه‌ای و زنبورک” باید از آن یاد کرده و آن را ستایش کرد، این واقعیت است که عوامل فیلم هر آنچه در فیلم قبل مورد پسند واقع شد را با کیفیتی بسیار بیشتر در این فیلم به کار بردند. “مرد مورچه‌ای” در تلاش تبدیل شدن به فیلم یک دزدی بزرگ گرفتار شده بود، اما “مرد مورچه‌ای و زنبورک” با جسارتی بیشتر، طنز و احساس را همزمان به زیبایی در آغوش می‌کشد. اینبار با تماشای این فیلم بیشتر می‌خندیم، از اکشن علمی-تخیلی دقیقتری لذت می‌بریم، و از قبل هم عمیق‌تر وارد دنیای کوانتوم می‌شویم – که به نظر می‌رسد مبهوت‌کننده‌ترین فضایی است که مارول تاکنون در یکی از فیلم‌هایش خلق کرده است.

یکی از واضح‌ترین دلایل موفقیت “مرد مورچه‌ای و زنبورک” این است که اینبار تقابلی متفاوت از تمام خوب مقابل بدهایی که قبلا در دنیای سینمایی مارول دیده بودیم، در این فیلم به تصویر کشیده شده است. به نظر می‌رسد که مارول از لباس زرد رنگ “کوری استول” در اولین فیلم “مرد مورچه‌ای” درس گرفته است، چرا که دنباله آن تمام تلاشش را می‌کند تا مسیری مشابه را دنبال نکند. بله، همیشه در مقابل قهرمانان، افرادی شرور وجود دارند، اما خطر بازگرداندن “جنت” از دنیای کوانتوم، همان شخصیت منفی این فیلم است.

از طرف دیگر، یکی از مهمترین ویژگی‌های فاز سوم فیلم‌های مارول در این فیلم به وضوح به چشم می‌خورد، شخصیت منفی‌ای که ذاتا بد نیست، بلکه هدف و انگیزه‌ای خاص را دنبال می‌کند، در این فیلم نیز مسئولیت این کار بر عهده “روح” است. علاوه بر این، در حالی که والتون گوگنز یک تبه‌کار به همان معنای سنتی آن است، بازی او گاهی اوقات بیشتر شبیه شخصیت منفی برنامه‌های کودک است تا شخصیتی چون “سرباز زمستان”. از اینرو در نهایت “مرد مورچه‌ای و زنبورک” گاها بیشتر شبیه یک کارتون است که شنبه صبح‌ها پخش می‌شود، تا یک فیلم ابرقهرمانی از مارول.

Marvel, Ant-Man and The Wasp, Scott Lang, Michelle Pfeiffer, Hannah John-Kamen, Paul Rudd, Evangeline Lilly, Michael Douglas, The Avengers, مرد مورچه‌ای و زنبورک, دنیای سینمایی مارول

در حوزه قهرمان بودن، دشوار است دقیقا مشخص کنیم که کدام عضو از گروه مرد مورچه‌ای و زنبورک شایسته بیشترین ستایش است. پل راد به خوبی ثابت می‌کند که بهترین انتخاب برای اسکات لانگ بوده است، و عشق و خنده را به عنوان دزدی که تبدیل به یک قهرمان شده است، با درخششی بسیار به نمایش می‌گذارد. راد با افتخار همچون “تام هالند” یا همان مرد عنکبوتی خودمان، در دنیایی که پر است از افرادی که تقریبا شکست‌ناپذیر هستند، ابرقهرمانی را خلق می‌کند که به آسیب‌پذیر بودن و نقطه ضعف داشتن معنایی جدید و البته باحال می‌دهد.

مطمئنا، در “مرد مورچه‌ای و زنبورک” احساس قهرمان بودن زیادی جریان دارد، اما این هوپ ون دین است که موفق می‌شود با برتری بدرخشد و لباس زنبورک را که در اواخر فیلم اول به نمایش گذاشته شده بود، بر تن کند. در یکی از صحنه‌های فیلم هپ ادعا می‌کند که اگر در جریان وقایع “کاپیتان امریکا: جنگ داخلی” اسکات را همراهی می‌کرد، می‌توانست از به زندان رفتن او جلوگیری کند و با توجه به اینکه چقدر او در در صحنه‌های اکشن فیلم جذاب و خفن به نظر می‌رسد، سخت است که او را باور نکنیم، خصوصا ای کاش در صحنه معروف اطراف فرودگاه حضور داشت. باید این قدرت بالای او را با با کمدی صحنه‌ربای “لوئیس” (مایکل پنیا) کنار هم قرار دهیم (او اینبار محور اصلی طنز فیلم است)، تا فیلمی داشته باشیم که انتظارات همه بینندگان، پیر و جوان را برآورده می‌کند.

Marvel, Ant-Man and The Wasp, Scott Lang, Michelle Pfeiffer, Hannah John-Kamen, Paul Rudd, Evangeline Lilly, Michael Douglas, The Avengers, مرد مورچه‌ای و زنبورک, دنیای سینمایی مارول

همان تازگی و طراوت فیلم اول در “مرد مورچه‌ای و زنبورک” نیز به چشم می‌خورد که در نهایت نیز همان سطح از دیوانگی را به همراه دارد. در این فیلم هم شاهد مبارزات اتمی ذرات پیم خواهیم بود که واقعا تحسین‌بر‌انگیز است، اما این دنباله بیشتر تلاش می‌کند تا از توانایی‌های “اسکات لانگ”، “روح” و “هوپ ون دین” برای به نمایش گذاشتن مبارزاتی شگفت‌انگیز استفاده کند. بازگشت مرد غول پیکر، که اولین بار او را در “جنگ داخلی” دیدیم، یکی از آن صحنه‌هایی است که نباید از دست داد، اما این صحنه‌های مربوط به خراب شدن لباس مخصوص اسکات است که جالب‌ترین و عجیب‌و‌غریب‌ترین صحنه‌های “مرد مورچه‌ای و زنبورک” را رقم می‌زند.

این پیشرفت‌ها با تعدادی عقب‌نشینی هم همراه شده است، به عنوان مثال خود متوجه خواهید شد که “مرد مورچه‌ای و زنبورک” بهترین و دقیق‌ترین روایتگری داستان در میان فیلم‌های دنیای سینمایی مارول را ندارد. توضیح بسیاری برای عبور دادن داستان فیلم از میان قطعاتی که آن را همچون یک پازل می‌سازد، لازم است که خود منجر به صحنه‌های زیادی از مونولوگ‌ها و فلش‌بک‌ها می‌شود که به دنبال آن هستند تا مخاطب را پا به پای داستان پیش آورند. نتیجه آن هم این است که داستان در نهایت گاهی پیچیده و به طور کلی کمی با فاصله از عالی بودن می‌شود. البته این موضوع اصلا به معنای شکست “مرد مورچه‌ای و زنبورک” نیست، بلکه فقط در حوزه داستان می‌توانیم بگوییم حتی از فیلم قبلی خودش هم کمی عقب‌تر رفته است.

به علاوه، گاهی در “مرد مورچه‌ای و زنبورک” به لحظاتی بر می‌خوریم که فیلم بیش از حد با سرعت از کنار آن‌ها عبور می‌کند، در حالی که احساس خواهید کرد نیاز به توضیح بیشتری هست. گاهی به نظر می‌رسد که داستان برای حل کردن مشکلات قهرمانمان به معجزه متوسل می‌شود، درحالی که برای فیلمی به این ابعاد واقعا جای غافلگیری دارد که چگونه داستان گاهی این چنین سرسری نوشته شده است و گاها انگار اصلا در مورد آن فکر نشده.

Marvel, Ant-Man and The Wasp, Scott Lang, Michelle Pfeiffer, Hannah John-Kamen, Paul Rudd, Evangeline Lilly, Michael Douglas, The Avengers, مرد مورچه‌ای و زنبورک, دنیای سینمایی مارول

این همه آن چیزی بود که می‌توانستیم در مورد خود فیلم بگوئیم، اما هیچ نقدی در مورد “مرد مورچه‌ای و زنبورک” بدون در نظر گرفتن آنچه که بعد از داستان اصلی رو می‌شود، کامل نیست. مانند هر فیلم دیگری در دنیای سینمایی مارول، در پایان “مرد مورچه‌ای و زنبورک” و پس از تیتراژ پایانی صحنه‌ای هست که نمایی از آینده دنیای مرد مورچه‌ای به مخاطبان نشان می‌دهد. به علاوه “مرد مورچه‌ای و زنبورک” واقعا بهترین، منحصر به فردترین و باحال‌ترین صحنه پس از تیتراژ را میان فیلم‌های دنیای سینمایی مارول دارد. پس دوستان، زیاد برای خروج از سالن سینما عجله نکنید.

“مرد مورچه‌ای و زنبورک” جسورانه‌تر، خنده‌دارتر و بسیار شجاعانه‌تر از فیلم‌های پیش از خود است، اما در روایتگری داستان آنطور که باید قوی عمل نمی‌کند. دومین ماجراجویی انفرادی قهرمانان کوچک‌شونده دنیای سینمایی مارول، با کامل بودن بسیار فاصله دارد، اما با تماشای آن آنقدر سرگرم خواهید شد که احتمالا این نقص‌های کوچک اصلا به چشمتان نخواهد آمد.

نظر شما در مورد “مرد مورچه‌ای و زنبورک” چیست؟ آیا می‌تواند از عهده انتظارات مخاطبان خود و شما بربیاید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بخوانید: نقد فیلم پارک گاسفورد (Gosford Park): مهمانی تمام است

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =

تبلیغات

برترین ها